Technologie heeft hier een heel groot aandeel in. Ik begin even bij het gamen. Een game als Fortnite waarbij je kan spelen in verschillende werelden, als zijnde een personage (Milan speelt vaak met een vrouwelijk figuur: die zijn minder groot, vallen daardoor minder op en nemen met hun skins minder beeldvulling in waardoor je meer van “de wereld” ziet = allemaal beeldcultuur). Ondertussen communiceert hij met zijn vrienden of andere gamers via de koptelefoon en volgen verschillende aspecten binnen het samenwerken, strategiebepaling, conflicthantering, etcetera zich in rap tempo op. Allemaal beeldcultuur en interessant om het daar eens over te hebben met leerlingen van 8 - 12 jaar.
Als we kijken naar beeldcultuur binnen het Game aspect, heeft het grote invloed op de belevingswereld van de kinderen. Alleen al hierom is het belangrijk om er een groter bewustzijn over te ontwikkelen. Verstaan we de taal van de werelden in beeld binnen de Games? Wat vertellen alle elementen in het beeld? En wat vooral belangrijk is: Hoe kijken anderen hiernaar? Anderen, uit verschillende generaties en culturen?
Hoe leuk is het als kinderen meer bewust worden van de taal van beeld? En hoe leuk is het als ze zichzelf kunnen uitdrukken door middel van verschillende elementen in één beeld samen te voegen?
Hiervoor heb ik een onderwijsprogramma van één dag ontwikkeld en houd ik mij bezig het doorontwikkelen hiervan. In één dag kan ik met een klas (groep 5 t/m 8) op onderzoek uitgaan wat beeldtaal voor hun betekent. Ze leren de invloed van beeld op hun (onder)bewustzijn te begrijpen. En vertellen uiteindelijk hun eigen verhaal in één beeld. Hiervoor voegen ze verzamelde beeldelementen binnen een bepaald thema samen in één beeld door middel van een collage.
Laten we onze kinderen begeleiden in het hebben van voldoende zelfvertrouwen om authentiek te zijn èn te denken. Om ze overal met een open vizier naar te laten kijken zonder te oordelen. Om ze juist “fouten” te laten maken en daarvan te leren en juist door deze “fouten” op andere ideeën te laten komen. Ik denk dat het onderwijs dit kleine beetje extra simpelweg nodig heeft. Het heeft me gegrepen en het laat me niet meer los.
Bij interesse kom ik graag in contact met schoolleiders, docenten en anderen die iets kunnen toevoegen aan de ontwikkeling en uitvoering van dit programma.